Psychologia kolorów – czerwony

Zapraszam Was dzisiaj na pierwszy wpis na temat psychologii koloru. Dzisiaj na warsztat bierzemy kolor czerwony. Wiecie, co oznacza i jak wpływa na nasz mózg? Zapraszam do lektury!

Kolor czerwony kojarzy nam się z ogniem, krwią, żywiołem. To wszystko prawda. Już w czasach pierwotnych, kiedy kolor czerwony nie był w żaden sposób nazywany, czerwona barwa była sygnałem, że nadchodzi jakieś niebezpieczeństwo, coś zaczyna się dziać. Kolor czerwony wymuszał szybką reakcję, ucieczkę, odsiecz. Do dzisiaj mamy podobne skojarzenia z tym kolorem, mimo, że dziś potrafimy go nazwać, potrafimy określić dziesiątki jego odcieni.

Kolor czerwony jest kolorem, który ma ogromne, jeśli nie największe ze wszystkich oddziaływanie na nasz mózg. Bierze się to z faktu, że przetworzenie tej barwy wymaga od naszego mózgu największego wysiłku. Mózg zużywa znacznie więcej energii, przez co koncentruje naszą uwagę, a do tego powoduje wyzwolenie adrenaliny i sprawia, że ciśnienie naszej krwi wzrasta. Tym można wytłumaczyć skojarzenie tego koloru z żywiołem i ogniem. Dzięki wyzwalanej adrenalinie odczuwamy przypływ energii, możemy więc powiedzieć, że kolor czerwony jest kolorem najbardziej energetycznym ze wszystkich.

Kolor czerwony bardzo silnie koncentruje naszą uwagę. Wykorzystuje to często marketing, umieszczając na ulotkach i folderach czerwone przedmioty na pierwszym planie. Badania dowiodły, że czerwone przedmioty zobaczymy w pierwszej kolejności, jako pierwsze rzucą nam się w oczy. To z jednej strony chwyt marketingowy, ale z drugiej strony to jedynie fizjologia naszego mózgu. Mózg jako pierwsze zauważa barwy ciepłe, a czerwony jest najcieplejszą barwą, stąd ta koncentracja uwagi.

Nie możemy zapomnieć o tym, że kolor czerwony to przecież również symbol miłości, najczęściej kojarzy nam się z serduszkami, różami i czerwonymi bibelotami. Czerwień to również kolor dominacji i władzy. Często kobiety podkreślające bardzo mocno usta czerwoną szminką chcą w ten sposób dodać sobie pewności siebie, choć to oczywiście nie jest sztywna zasada.

Kolejną cechą czerwieni jest fakt, że w nadmiarze może wywoływać napady agresji, dlatego nie stosuje się zwykle czerwonych kolorów we wnętrzach należących do osób ze skłonnością do impulsywności, a także dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Mówimy oczywiście o kolorze czysto czerwonym, jako jednej z barw podstawowych. Warto jednak pamiętać, że kolor czerwony to również wszystkie jego odcienie – różowy, jasnoczerwony, ciemnoczerwony, bordowy. Każdy z nich może kojarzyć nam się nieco inaczej , mało kto przecież skojarzy kolor różowy z agresją czy władzą, a raczej z kobiecością, delikatnością i subtelnością.

Psychologia muzyki to dziedzina niezwykle interesująca. Każdy kolor wywołuje w nas jakieś odczucia, a fascynujące jest to, dlaczego tak się dzieje i co wówczas dzieje się w mózgu człowieka.

Już dziś zapraszam Was na kolejny artykuł z serii psychologii kolorów – już za tydzień w piątek!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *